...
Tasa ja targu areneb Euroopa rongiliikluses uus suund – öörongid. Tegelikult on tegemist taasavastatud reisimisviisiga, mis oli suht populaarne sajand tagasi, kuid kiire lennureisimise arengu taustal aegamööda hääbus.
Siiani eksisteeerib palju bürokraatlike ja tehnilise piirdeid, mis antud transpordi edusamme aeglustavad, kuid aasta-aastalt näevad Euroopa riigid selles aina enam potentsiaaali.
Öörongid (ja ööbussid) on suht populaarsed Aasias ja Ameerikas, kuna pakuvad pikkade vahemaade läbimiseks mugavat ja soodsat viisi, kasutades selleks liikumist punktist A punkti B ajal, mil inimene enamasti puhkab. Miks mitte kasutada puhkeaega targalt.
2023. aastal on Euroopa öörongide võrgustik vaieldamatult paremas seisus, kui seda viimastel aastakümnetel. Ajendatuna kliimakriisist ning sellest, et öörongid on planeedile palju-palju parem valik kui lennukid ja autod, investeerivad mitmed Euroopa riigid uutesse rongiliinidesse tohutuid summasid. Sealhulgas ka Rail Baltica ühendus.
Heidate magama ühes linnas ja ärkate puhanuna sihtkohas, seda pakuvadki öörongid. Öösel reisimine tähendab, et te ei kaota poolt päeva liikumiseks ühest kohast teise – lihtsalt sulgege silmad ja olete kohe järgmises sihtkohas 😉 Nn magamisrongid võivad olla ka tõeline raha kokkuhoid, kuna ühtlasi on ka teie hotelliks.
Öörongide kasutamine on kogu Euroopas elavnemas ja Austrias baseeruv ÖBB on teinud pealinnast Viinist ööreiside keskuse kogu Euroopas. ÖBB Nightjet rongid transpordivad uinuvaid kliente enam kui 20-l ööliinil Viinist Amsterdami, Pariisi ja Zürichi. 2025.aastaks planeeritud 33 uue Siemens vaguni tarne (väärtus ~600 miljonit eurot) laiendavad liinivõrgustikku ning alustavad uued liinid Rooma või Barcelonani.
25.mai 2023 alustab European Sleeper uut ööliini Brüsselist Berliini, läbides teel Hollandit. Pariisis asuv Midnight Trains kavatseb 2024. aasta lõpuks oma esimesel marsruudil käitada kaks magamisrongi. Kuigi marsruut pole veel paika pandud, liiguvad esimesed rongid prognooside kohaselt Itaalia või Hispaania suunal. Enne 2030. aastat on kavas avalikustada veel neli liini ning plaan on hargneda igasse ilmakaarde.
Kuigi viimaste aastate areng on pannud reisijad hindama transporti, kui lihtsat teenust (kadunud on protsessi võlu), siis öörongide areng ning valik taaselustab protsessi ehk reisimise viisi võlud ja eelised. Kerkib esile olukord, kus teekond ise muutub samatähtsaks, kui sihtkohta jõudmine.
Kommertslennufirmade pealesurutud kogemus on kaotanud oma võlud, lennujaamade töökorraldus on täis stressi ja ebamugavust ning nende lennureiside kiirus on illusioon (seda pigem kuni 2-3 tunnistel lendudel). Ühetunnine lend on tegelikult vähemalt neljatunnine teekond uksest ukseni, kuna lennujaam asub tihtilugu linnast eemal, mõnikord lausa 1,5 – 2 tundi ning lennujaamas peab varakult kohal olema ning mitmed lennud väljuvad varajastel hommikutundidel. Rongijaamad seevastu asuvad enamasti linnade keskustes ega vaja pikalt varem rongijaama saabumist ega läbida turvakontrolle. Öörongid on mugavam, mugavam, sujuvam ja jätkusuutlikum alternatiiv.
Populaarsed öörongid Euroopas
Euroopas on palju populaarseid sihtkohti, mida saate öörongiga külastada. Trenitalia Milano – Palermo reis kestab 15-21 tundi. Trenitalia teenindab ka ronge Roomast Barisse, mis kestab umbes 4–7 tundi. Intercités de Nuit’iga saate näiteks Pariisist Nizzasse, mis tavaliselt võtab aega 6–12 tundi. Sõit Milanost Viini Euronight’iga kestab 11–15 tundi. ÖBB Nightjet sõidab Berliinist Viini ja sõit kestab 8–12 tundi. Lisaks Poola, Ungari, Tšehhi ja teiste riikide rongiliinid.
See uhiuus Nightjeti marsruut käivitati 2022. aasta lõpus ja kulgeb Saksamaalt Austriasse, Itaaliasse, Ungarisse, Sloveeniasse ja Horvaatiasse. Rongid väljuvad Stuttgartist ja suunduvad Veneetsia või Rijeka poole, peatudes sellistes kultuurilistes kohtades nagu Viin, Budapest, Ljubljana ja Zagreb, ehk Kesk-Euroopast Aadria mere rannikule. 2023.a on amuti planeeritud uued liiniühendused Šveitsist Tšehhi.
Canopus nimeline rong ühendab Tšehhi pealinna Prahat Šveitsi finantskeskuse Zürichiga. Tšehhi riiklik rongifirma České Dráhy (ČD) marsruut peatub ka Dresdenis, Leipzigis, Frankfurdis ja Baselis. 2022.aastal taasavatud rongiühendusel on lähiaastatel suured plaanid.
See marsruut on juba mõnda aega töös olnud. Algne plaan oli ühendusega alustada 2022. aastal, kuid nüüd on paigas uus kuupäev – European Sleeper’i teenus algab 25. mail 2023. „Head ööd rong”, nagu see ametlikult on (ja täpselt), ühendub hästi ka Eurostariga, ühendades Ühendkuningriigi reisijad ülejäänud Euroopa sihtkohtadega läbi kiire vahetusega Brüsselis.
Veel üks uus NightJeti marsruut viib reisijad Kesk-Euroopast Itaalia suurejoonelisele Liguuria rannikule. Rongid väljuvad Viinist ja Münchenist ning jõuavad Genovasse hommikul. Rannikujoon kulgeb otse läbi uskumatult kauni ja kuulsa Cinque Terre. Veenduge, et oleksite merevaate nägemiseks rongis paremal pool.
NightJet’i marsruut, kus on tähelepanu suunatud ainult ühele asjale – romantikale – ühendades kahte Euroopa pealinna Pariisi ja Viini. On raske leida rongi, mis ühendaks veel kahte armastatud sihtkohta. Viinist on võimalik ka teine öö sõita edasi Budapesti ja Cluj-Napocasse – kahte linna, mis sobivad suurepäraselt veetlevateks linnapuhkudeks.
Nightjet’i liin sõidab Amsterdamist Arnhemisse, Düsseldorfi, Kölni, Frankfurti, Baseli ja Zürichisse.
Täielikult taastuvenergial töötav Rootsi operaatori SJ EuroNight on märkimisväärselt roheline viis Berliini, Hamburgi, Kopenhaageni ja Stockholmi vahel liikumiseks. Ja see on ka päris vinge, sisaldades uhiuueid ronge, millel on privaatsed kupeed ja kuuekohalised diivanid koos tavaliste istmetega.
Eelmisel aastal avati Nightjet’i uus marsruut Zürichist Itaalia keskustesse Rooma ja Milanosse. Šveitsi finantskeskusest igavesse linna jõudmiseks kulub vaid kaheksa ja pool tundi. See on täpselt paras annus alpivaateid espresso ja carbonara vahele.
Ärgake, et näha, kuidas päike tõuseb üle Šoti mägismaa nõmmede ja järvede Caledonian Sleeperi pardal. See on üks kahest Ühendkuningriigi ööringist, mis sõidab Londonist Šotimaale igal õhtul, välja arvatud laupäeviti, kahel erineval marsruudil ning hiljuti uuendatud luksuslikes rongides.
Lowland Sleeper viib teid 7,5 tunniga Edinburghi ja Glasgowsse, väljudes Londonist veidi enne südaööd. Kui soovite Šotimaa suurepäraseid maastikke nautida, siis Highland Sleeper väljub Londonist umbes kell 21.15 ning jõuab lõpuks, läbi Aberdeeni ja Invernessi, Fort Williami 12,5 tundi hiljem.
SJ öörongid sõidavad otse Rootsi suurematesse linnadesse nagu Göteborg, Östersund, Luleå, Stockholm ja Malmö.
Samuti on aastaläbi ühendus Hamburgiga ning suvekuudel Berliiniga.
Soome VR kahekorruseline öörong, mida tuntakse Santa Claus Expressi nime all, sõidab Helsingist ja Turust põhjas asuvale ning lumega kaetud Lapimaale. Üks rongidest peatub Rovaniemis, mis on jõuluvana ametlik kodu, ja sõidab sealt edasi Kemijärvele, mis on lõppsihtkoht. Teine liin kulgeb mööda Rootsi piiri veelgi põhja poole, Kolari suunas.
2024.aastasse planeeritud luksuslik Orient Express La Dolce Vita ühendab Itaalia ajaloolistesse keskustesse nagu Veneetsia, Rooma, Siena ja Itaalia Riviera. Antud juhul ei ole tegemist sihtkohta jõudmisega, vaid ees ootava teekonnaga, mis on täis luksust ja maalilisi Itaalia vaateid.
Öörongide magamisvõimalused
Kupee on öörongide kalleim “majutuse” valik. Tegemist on kõige mugavaima võimalusega veeta öörongis mõnusalt aega ning jõuda puhanuna sihtkohta. Kupeed on oma suuruselt suht väikesed, kuid sisaldavad kõike vajalikku. Nendes väikestes kajutites on tavaliselt 2 – 3 lahtikäivat voodit, mis asetsevad üksteise kohal. Alumisene voodi on päevasel ajal iste ning öösel saab selles voodi. Kupees on pesemisvõimalused (tavaliselt kraanikauss ja dush), rätikud ja tualetitarbed. Osades rongides on kupees ka WC.
Keskmine majutustase on öörongides nn naridega kupeed, mis tihtilugu on vagunisse avatud ja eraldi ust ei oma. Tegemist on enamasti 6 magamiskohaga ruumiga, kuhu saab osta üksikuid kohti. Puudub privaatsus. WC ja pesemisvõimalused on ühised kogu vaguni peale. Reisijatele antakse lina, padi ja tekk.
Kõige soodsam lahendus öörongiga punktist A punkti B jõudmiseks on istekohtadega varustatud vagunid. Kuigi öörongis on istekohad tavalise liinirongi istekohtadest veidi mugavamad (näiteks rohkem jalaruumi), siis täiesti horisontaalasendis nendel magada ei saa. Lisaks on vagunid sageli öisel ajal valgustatud ning lisaks on nendes vagunites ka vähem turvaline, kuna palju võõraid inimesi ning väärtuslikemaid asju tasub selles variandis enim valvata.